Osse familiebedrijven: IJssalon Venezia
Oss heeft veel familiebedrijven. Bedrijven die soms al generaties lang in Oss ondernemen. Met enige regelmaat interviewen we deze ondernemers. In de aflevering Aldo de Marco jr. van IJsalon Venezia. ‘Deze opvallende kiosk heeft een duidelijke functie gekregen op het plein.’
Bron: www.oss.nl/bedrijvignieuws
“Mensen zien hoe het gemaakt wordt: heel transparant”
Traditie en ontwikkeling hoeven elkaar niet te bijten. Dat blijkt wel bij ijssalon Venezia op de Heuvel, midden in het Osse centrum. Al sinds 1956 draait dezelfde ijsmachine haar rondjes, maar… ambachtelijk ijs staat nooit stil, aldus Aldo de Marco jr. “Zolang de liefde voor het vak en de kwaliteit maar vooropstaan.”
IJs maken… je zou denken: als je dat eenmaal kan, gaat het niet meer fout. Maar zo simpel is het niet, aldus Aldo. “Je moet de balans zien te vinden: de juiste mix van ingrediënten en receptuur, elke keer weer.”
Daarbij kan veel mis gaan. “Het mag niet te zoet zijn, niet te vol, niet te zacht, niet te machtig…” En dan is smaak ook nog eens erg cultuurgebonden. In Zuid-Europa willen ze het ijs extra zoet, hier vooral wat steviger.
Het begint bij een smurfenijsje
Aldo wordt er nog altijd vrolijk van: kinderen die hij van buiten hoort schreeuwen: ‘IJs-je! IJs-je!’ Vaak het begin van een lange ‘klantrelatie’.
“Dat is het mooie aan Oss”, aldus Aldo. “In Amsterdam of Den Bosch komen mensen voor één dag. Dan komt er weer zo’n bus vol toeristen die allemaal een bolletje willen. Bij ons blijven de mensen terugkomen. Het begint met een vader die een smurfenijsje voor zijn kind haalt. Door de jaren heen zie je de smaak veranderen. Je maakt die ontwikkeling van die kinderen mee. En zij zullen later ook hun kinderen weer meenemen.”
Ambachtelijk, maar bij de tijd
Junior runt de salon samen met zijn vader en moeder, die ‘m weer van opa over hebben genomen. Ze maken nog altijd gebruik van de ijsmachines die opa in 1956 kocht. Het maken van het ijs gebeurt in de zaak zelf, achter de counter.
“Mensen zien hoe het gemaakt wordt, heel transparant en eerlijk. Dat onderscheidt je van de rest. Het gaat om leven voor je vak en geen concessies doen aan kwaliteit. Dat heeft ons sterk gemaakt.”
IJs dat nooit smelt
Maar traditie wil niet zeggen dat alles bij het oude moet blijven. “Ambachtelijk ijs staat nooit stil. Je bent altijd bezig met het verbeteren van een product. Zo hebben wetenschappers aan de Universiteit van Edinburgh nu een eiwit ontwikkeld waardoor ijs nauwelijks meer smelt. Voordat dat in ons ijs zit, zijn we weer een paar jaar verder, maar het komt er aan!”
Ook voor ijsminnend Oss op dieet wordt steeds meer ontwikkeld. “We hebben ook gezonder ijs. Maar ijs zonder suiker kan nog niet. Dan krijgt je betonijs, dat kan je niet scheppen.”
Elkaar versterken
De ijssalon zit in een opvallende glazen kiosk, die – niet ontoevallig – de schijn van een ijsblokje heeft. “Deze opvallende kiosk heeft een duidelijke functie gekregen op het plein. Zonder zou het maar kaal zijn. Nu maken we er met de andere horeca een gezellig plein van.”
Venezia is aangesloten bij ondernemersvereniging Heuvel Horeca. De ondernemers organiseren jaarlijks verschillende evenementen. “Van Oranjefeest tot Kids Day en alles wat daartussen zit. Samen hebben we een mooi aanbod aan eetgelegenheden, kroegen en ijs. Ook dat is het mooie van ondernemen: elkaar versterken en samen voor een bruisend centrum zorgen!”