sluiten

Osse innovatieve bedrijven: Ripstaal

“Toen ik dit bedrijf overnam, had ik nog nooit een profiel in mijn handen gehad. Des te trotser ben ik op de groei die we hebben doorgemaakt.” Wim van Rijsingen klinkt gepassioneerd als hij vertelt over de historie van Ripstaal, het bedrijf dat hij eigenhandig liet uitgroeien van een nationale speler tot een mondiale topper. “Blijven vernieuwen, dat is het allerbelangrijkste.”

Ripstaal ontwikkelt en produceert een uitgebreid assortiment aan stucprofielen en andere, slimme en innovatieve afbouwproducten. “Zoals tegelprofielen, bouwplaat, dagkantgipsplaten, enzovoorts. Er is in Nederland niet één huis waar geen van onze producten in is verwerkt”, is de stellige bewering van Van Rijsingen

Innovatie wint!

Onlangs gooide Ripstaal hoge ogen met een innovatief product: de Ripstaal KlicK-Board, een vouwbaar hoekprofiel dat aan variabele lengtes plaatmateriaal is bevestigd.

“Met de KlicK-Board wonnen we vorig jaar de titel ‘beste innovator in de bouw’, een Europese prijs. Wereldwijd werden we vervolgens tweede, achter Amerika. Het is een ideale oplossing voor stukadoors: je hoeft namelijk zelf geen constructie (denk aan koven, kolommen, wanden en afdekconstructies) te bouwen en te stukadoren. Je klikt het systeem open, plaatst je wand, smeert hem af en klaar!”

‘We leveren een oplossing voor twee grote uitdagingen in de bouw’

Meer winst, meer plezier

“We hebben uitgerekend dat de KlicK-Board tachtig procent arbeidsvoordeel oplevert”, aldus Van Rijsingen. “Daarmee leveren we een oplossing voor twee grote uitdagingen in de bouw: het moet steeds sneller en goedkoper én er is een stijgend tekort aan vakmensen. Daarnaast zorgt de KlicK-Board dankzij zijn eenvoud en efficiëntie voor meer werkplezier.”

“We hebben eens een wedstrijd gehouden in België. We daagden stukadoors uit om het tegen ons KlicK-Boardsysteem op te nemen. Wie zijn wand sneller had gestukadoord, kon een geheel verzorgde vakantie winnen. Ik kan je zeggen: de mouwen werden opgestroopt! Maar ze hadden geen schijn van kans, ik heb niets hoeven weggeven. Het heeft me alleen maar veel nieuwe klanten opgeleverd.”

Het hele artikel kunt u lezen op www.oss.nl/bedrijven.