Internationaal ondernemen in Oss: Jeroen Daelmans (Daelmans Banket)
Eén miljard mensen genieten wereldwijd jaarlijks van een product van Daelmans Banket. Voor een groot deel gaat het om stroopwafels. Maar hoewel buitenlanders vaak snel verslingerd raken aan de wafels met karamel, is de wereldverovering waar Daelmans aan werkt, verre van vanzelfsprekend.
‘Stroopwafel kan wereldberoemd worden’
Daelmans Banket voert terug tot begin twintigste eeuw. Toen startte Jeroens overgrootvader Hermanus Daelmans met een klein, lokaal bakkerijtje in Vlijmen. “Tegenover de grote kerk. Hij maakte koekjes, snoepjes, vers gebak, ontbijtkoek, enzovoorts.”
De bakkerij draaide goed, maar bleef op kleine schaal opereren. Pas toen de supermarkt in opkomst kwam, in de jaren na de Tweede Wereldoorlog, groeide het bedrijf. “Toen de supermarkten onze verpakte producten gingen verkopen, groeiden we mee. In de jaren negentig volgden enkele acquisities. Zo namen we onder andere Visser Stroopwafels uit Oss over. En inmiddels kennen mensen over de hele wereld onze producten.”
Engelsen en koekjes
Toch begon het ‘over de grens pionieren’ eigenlijk al in de jaren zestig. In Duitsland, België en Frankrijk vonden met name bladerdeegproducten (zoals appelflappen) en kokosproducten (makronen, kransen enzovoorts) gretig aftrek.
“Eigenlijk dankzij een klant in Zuid-Nederland, die met zijn SRV-wagen ook in België kwam. Zelf zijn we in die tijd actief de Duitse markt opgegaan en later de Engelse. Die laatste markt is heel goed gestructureerd, de marges waren goed én mensen eten er simpelweg veel koekjes.”
Lees het complete artikel op www.oss.nl/bedrijven