Oss heeft veel familiebedrijven. Bedrijven die soms al generaties lang in Oss ondernemen. Met enige regelmaat interviewen we deze ondernemers. In deze aflevering Laurens Metternich van Spectro.
Osse familiebedrijven: Spectro
“Zeep moet één van de grootste exportproducten van Oss worden”
Op de foto van die mooie dag valt de familieband direct op: allen blond haar, goedlachs en zo trots als pauw. En op de oorkonde die vader, moeder en zoons Metternich vasthouden, staat het echt: ’Beste familiebedrijf van Nederland’.
Reinigingsmiddelenproducent Spectro kreeg de eervolle titel in 2014 van het Nederlands Centrum voor het Familiebedrijf (NCFB). Dat wil zeggen… de familie Metternich kreeg ‘m. Want volgens de jury staan zij met zijn vieren symbool voor hoe succesvol een familiebedrijf kan zijn.
Toch was het heel lang niet vanzelfsprekend dat zoons Laurens en Quintus bij hun ouders Clemens en Trix in het zeepbedrijf zouden komen. Integendeel zelfs, vertelt Laurens, tegenwoordig mede-eigenaar en marketingdirecteur: “Mijn vader heeft zich er altijd tegen verzet. Dat komt doordat hij zelf gebotst is met zijn vader toen hij in diens bedrijf werkte.”
Van vakantiebaantje tot mede-eigenaar
Maar net als zeep kruipt bloed waar het niet gaan kan. Het begon voorzichtig met vakantiebaantjes. “Maar toen lukte het niet op mijn opleiding”, aldus Laurens. “Ik vond het helemaal niks: fulltime hbo.”
Zijn ouders wilden dat hij op school bleef, maar als compromisoplossing wilde Laurens het studeren combineren met werken. “Daarvoor zag ik mogelijkheden op de zaak. Dus toen kwam toch die moeilijke vraag.”
Zijn ouders dachten er lang over na en stemden uiteindelijk in. “Op de voorwaarden dat niet zij, maar de adjunct-directeur mij zou begeleiden en beoordelen.”
Goede afspraken
Nu, acht jaar later, is het idee ingedaald en heeft Laurens 50 procent van de aandelen. “En binnen vijf jaar gaat het hele eigendom over naar de volgende generatie.” Broer Quintus is na zijn MBA in Amerika ook in het bedrijf gekomen; alleen zus Alissa werkt niet in Oss.
Bang voor een botsing met zijn vader is Laurens niet. “We hebben goede afspraken op papier gemaakt met het hele gezin. Ook daarom hebben wij die award gewonnen.”
De toekomst is duurzaam
Genoeg over het verleden, want de nieuwe generatie Metternich wil klaar zijn voor de toekomst. Laurens: “In mijn studietijd heb ik de duurzaamheid in het bedrijf op poten gezet. Dat ben ik nu aan het uitbouwen.”
Spectro zet daarom vol in op ecologische schoonmaakmiddelen, onder andere met het eigen merk Ecodos. “Dit is een serie van hooggeconcentreerde reinigingsmiddelen waarbij we werken met duurzame ingrediënten en innovatieve formules.” Dat is hard nodig, want volgens Laurens zijn we met z’n allen ‘enorm aan het verspillen’.
Doseren kun je leren
Om overdosering te voorkomen zijn doseersystemen een belangrijk onderdeel van de Ecodos-lijn. “Je moet mensen leren doseren. Dat gaat van eenvoudige doseerflessen tot volautomatisch systemen, volgestopt met sensoren en tot op de milliliter nauwkeurig.”
Maar wil een zeepbedrijf juist niet zo veel mogelijk liter zeep verkopen? “Het gaat niet meer om volumes, het gaat om wat je overhoudt. Dat is mijn boodschap richting iedereen die het horen wil. We maken immers iets meer winst op een liter Ecodos dan op een liter ‘normale’ zeep. Zo kunnen we groeien en investeren in nieuwe concepten.”
Schoonmaakstad
Spectro bevindt zich in Oss in een warm nest van andere bedrijven in de schoonmaakindustrie. “Veel van hen opereren ook op internationaal niveau. Daar moesten we iets mee.” Broer Quintus nam het initiatief voor het samenwerkingsverband Oss European Cleaning Capital.
“Als er toch een zeecontainer naar Dubai moet, waarom die dan half leeg op weg sturen? En als een klant toch bij mij op bezoek komt, waarom hem dan niet even doorsturen naar de mops en microvezeldoeken van Flash, hier een paar straten verderop?”
Mede door deze samenwerking hoopt Laurens de komende jaren te groeien tot een grote Europese speler op de reinigingsmiddelenmarkt, vooral op het gebied van duurzaamheid. “Na de worsten, de boter en de pil moet zeep een van de grootste exportproducten van Oss worden.”
‘Oude meuk’
Daarbij vergeet Laurens de ervaring van vader, maar ook van opa niet. “De Metternichs hebben meer dan 50 jaar ervaring met reinigingsmiddelen en daar is niks aan gelogen. Laatst vonden we foto’s van de fabriek van opa. Deze hebben we hier opgehangen en op onze site gezet. Pa noemt het oude meuk, maar wij vinden het mooi.”